Hjälp

2010-10-17 @ 13:08:07 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Postat på pluggakuten och postar här med i hopp om svar:

Jag har ett prov under nästa vecka och vill veta om jag har uppfattat följande saker rätt:

Könlig fortplantning:
Förekommer oftast bland flercelliga organismer.
En hangamet och en hongamet, som är haploida (dvs ha en kromosomuppsättning), förenas (befruktning) och bildat en zygot som är diploid (har dubbla kromosomuppsättningar). Zygoten bildar nya gametrar

Könlös fortplantning:
Förekommer oftast hos encelliga organismer. Cellen delar på sig och skapar på så vis en kopia av sig själv.

Generationsväxling:

Har en sporofyt generation och en gamofyt generation.
Sporofyt generationen fortplantar sig könlöst. Gamofyt generationen fortplantar sig könligt.

Har jag missat eller missuppfattat någonting? Det känns som att jag inte riktigt har kläm på generationsväxlingen. Kan sporofyt generationen bilda gametrar och tvärtom?

------------ och--------------------------

Mikro- och makroalger. Vad är skillnaden?


Jag gissar på att encelliga alger, som tex ögonflagellater, är mikroalger. Och att flercelliga alger, som tex blåstång, är makroalger?

Kommentarer

Postat av: Annica - mamma till Elias

googla? Mikroalger är mikroskopiska och makroalger är synliga för ögat

2010-10-17 @ 15:33:48
URL: http://annista.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback