småbarnsmammor måste vara effektiva

2007-12-12 @ 09:03:27 Permalink att vara mamma Kommentarer (2) Trackbacks ()

Så här är det: När man är småbarnsmamma så måste man vara effektiv, annars blir det ingenting gjort!

 

Så nu ska jag dela med mig av mina väldigt effektiva, och ibland väldigt kreativa, idéer.

 

Låt barnen äta ur nappflaskan samtidigt som du skriver på datorn.
helt ok att göra så OM du inte kompenserar flaskan med amningen. Om du inte ammar bör du sitta på ett lugnt ställa, gärna ha hudkontakt och ögonkontakt med barnet medans de äter.


Låt barnet hänga med på toa när du duschar.
Men ta bort ev kattlådor och soppkorgar från golvet. Låt barnet leka med sin tandborste (så b lir förhoppningsvis tänderna borstade i samma veva!). Kom ihåg att raka benen samtidigt som du sköljer bor balsamet ur håret, då behöver du inget raklödder. Peelingen och hårinpackning får vänta tills nästa gång.

 

Träna MED barnet.
Man ska gå 8000 steg per dag. 10 000 om man vill gå ner i vikt. Så ta fram (eller köp en) stegräknare och börja GÅ. Om barnet är litet så ha de i famnen, på armen eller i sjalen. Själv tycker jag min 9 månaders börjar bli lite tung men hon brukar få hänga med iaf.
Samla på stegen hemma. Gå lite extra när du ska in till köket. Ta en extra sväng ut i hallen eller gå på stället när du diskar eller ser på tv.


Gör storkok.
När du endå håller på att laga mat så kan du gott laga dubbelt upp och frysa in i portionsförpackningar. Glöm inte att diska undan de som finns medan makaronerna kokar, köttet är i ugnen, korven steks eller vad du nu håller på med. Om det inte finns någon disk så kan du rensa ur skafferiet eller torka igenom lite skåp!
Vill bara varna för potatis. Jag tycker inte att man kan frysa in potatis. De blir äckliga när man tinar upp det igen. Och kom ihåg att märka lådorna ordentlige, tex ?köttfärssås m. vitlök. 12/12?.
Om du låter bli att salta potatisen när du kokar den så kan du ta en eller två och ha till barnets mat. De samma gäller makaroner men tänk på att barn under 1 år inte ska äta fullkornsprodukter.

 

Städa när barnet badar
när barnet (som självklart kan sitta ordentligt) sitter i badkaret kan du passa på att skura toastolen och tvätta av handfatet. Men se till att hela tiden ha kolla på barnet och ALDRIG lämna det själv. Se också till att du kan släppa allt du har för händerna och vara framme vid badkaret på 2 sek utifall att olyckan är framme!
om du inte vill städa, eller redan har gjort det, så kan du noppa ögonbrynen (men kom ihåg att du måste kunna se barnet!!!) eller lägga en ansiktsmask. Ansiktsmasken är förresten en väldigt bra ide om det har bildats lite ånga i badrummet. Då öppnas porerna och skiten åker ut lättare.

 

Ät middag samtidigt
planera in er middag så ni kan äta samtidigt som barnet. Låt barnet smaka på gurka, tomater och (osaltad) potatis från din tallrik. Det brukar uppskattas och förhoppningsvis får ni äta utan allt för mkt spring.


Kommentarer

Postat av: Fia

mm o sitter man på toaletten kan man städa i skötbordet samtidigt om det står mitt emot o rensa upp kläder som ligger på golvet runt om o slänga i tvättkorgen:) eller som min svärmor hon brukar tömma tvättmaskin samtidigt för den står brevid toastolen.

2007-12-12 @ 19:27:13
URL: http://jezzamyn.blogg.se

Postat av: Ems

Det kanske underlättar att vara effektiv? ;) Och ursäkta att jag inte kan svara på dina sms, har inga pengar alls på mobilen och får lön den 21:a. Jag kommer förbi någon dag.. kram!

2007-12-13 @ 15:53:29
URL: http://yoem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback