julen

2007-11-28 @ 07:00:54 Permalink att vara mamma Kommentarer (2) Trackbacks ()

Snart är det första advent! Det är min första första advent med barn! Dessutom är det min första första advent med Planen. Ni förstår ju att det kommer bli stort. Pepparkakor måste gräddas, lussekatter måste knådas. Knäck måste blandas och de sista julklapparna ska köpas. Elektriska ljusstakar ska upp på varje fönsterbräda, stjärnor och änglar ska dingla i ovanför. Gardinerna som annars går i diskreta färger som brunt och vitt ska bytas ut mot rött. Och om sambon fick bestämma (men det får han inte, inte den här gången) så skulle julgranen ställas inordning redan nu!

 

När jag var liten tjatade jag och min syster alltid på vår mor om att få pynta granen redan i november. Men nej! Dagen före, eller om vi hade vart riktigt snälla så kanske redan den 22, så fick vi äntligen pynta den. Men julgranen brukade stå framme från andra eller tredje advent och ibland hade hon satt dit ljusslingan. Och så kommer det nog bli i vår familj med.

Men annat julpynt plockar jag gladeligen fram. Små tomtar med magneter till kylskåpet. En julhjort (ja, inte en bock)i halm. Diverse fat med ljus. Glitter längst dörrar och speglar. Ja allt möjligt! Allt för att skapa stämning. Allt för att väntan på självaste julafton ska bli den bästa biten.

 

Och vet ni vad? Jag kom på att det faktiskt är 1 december på lördag. Då borde jag faktiskt börja pynta redan på fredag!


Kommentarer

Postat av: Ems

Jag längtar också efter julen och ska julpynta den första advent! Ljusstakarna och julgardinderna ska upp. Däremot ska vi nog inte ha någon gran i år.. I love julen!

2007-11-28 @ 10:13:19
URL: http://yoem.blogg.se

Postat av: camilla

åh, du taggar ju en julkänslelös människa till o få julkänsla! bra jobbat (Y) och vad härligt för dig nu när du har liv också, fionns nog inget som skapar mer julstämning än en förväntansfull unge på julafton! (OKEJ, hon är lite ung ännu för att fatta, men endå!)

2007-11-28 @ 21:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback