poweryoga

2007-11-07 @ 07:44:22 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Igår körde jag ett ca 45 minuter långt poweryoga pass, eller ashtangayoga som den svenska rösten kallade det, här hemma. Det var sjukt skönt, verkligen.  Det var inte speciellt jobbigt, men vissa av de mer avancerade övningarna (som hon i filmen sa att vi nybörjare inte skulle göra) klarade jag verkligen inte av.
Före jag började så tittade jag igenom allt och det såg så lätt ut. Det var en liten, smal tjej med ett väldigt stort hår som var vid en strand (som enbart såg kall, grå och tråkig ut enligt mig. Hade verkligen valt en annan bakgrund!) som var instruktör. Antagligen hade hon utövat yoga väldigt länge för hon kunde lägga sig raklång på sina ben och gjorde vare rörelse som om det vore rena barnleken. Men det var det inte kom jag fram till efter att ha prövat! Bara ?solhälsningen? som jag faktiskt är bekant med sedan tidigare var jobbig efter 4 upprepningen!
jag läste på lite om yoga och hittade en bra sida på nätet (www.poweryoga.nu). Vissa saker visste jag sedan innan och vissa saker var helt nya. Här jar jag sammanfattat det mesta.

Kort om poweryoga: Poweryoga är en kraftfull, svettig och fysisk yogaform där man tränar med sin egen kroppsvikt i en kombination av rörelser, ställningar och andning. Utövandet genererar mycket värme och ökar uthållighet, definierar muskler, utvecklar fokuseringsförmåga och "bränner" bort giftiga toxiner och fria radikaler ur kroppen. Rörlighet och smidighet ökar och man släpper på stress och spänning runt leder och i muskler.
De äldsta nedtecknade spåren av indisk kultur och yogisk aktivitet kan man finna i Vedas, som är en samling av hymner och ritualer som är mer än 3000 år gamla.

När det gäller levnadssätt väljer vissa att helt gå den yogiska vägen med allt vad det innebär medan andra enbart har yoga som en ingrediens i sitt vardagliga liv. Många människor är mycket nöjda med den psykofysiska delen av yogan och känner inget behov att fortsätta att gå vidare. De stannar i det som känns tryggt för dem och det är helt okej. Andra fortsätter en djupare spirituell väg för att söka svar, kunskap och vidare insikter.

Yoga förespråkar renlighet innan utövande. Utövande av yoga startar en inre och yttre rening och denna process underlättas av att man är ren.

  • Undvik att äta en större måltid 3-4 h innan yoga.
  • Tag gärna en dusch och skrubba dig, samt rengör fötterna och klipp naglarna innan yoga.
  • Drick inte under utövandet och försök vänta till 20-30 min efter, innan du dricker eller äter.

Det är viktigt att vara ren innan träningen. Speciellt om du tränar i grupp. Det kan ibland uppkomma konstiga kroppsdofter vid yoga träning. Detta beror på att gifter och fria radikaler lämnar kroppen. Det tar ca 3-6 veckor innan kroppsodörer försvinner helt ifrån kroppen. Köttätare luktar mer än vegetarianer. Bada/duscha varmt innan yoga och kallt efter. Varmt vatten värmer upp kroppen.
Du ska gärna ha på dig rena kläder och tvätta av din yogamatta med två och vatten med jämna mellanrum.

 


Kommentarer

Postat av: camilla

har ni nå sånna yogafilmer på datorn som du kan skicka åt mig? :D

2007-11-09 @ 12:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback