stressen mitt i frukosten

2007-11-15 @ 08:47:48 Permalink att vara mamma Kommentarer (0) Trackbacks ()

Det finns en sak som nästan aldrig slår fel här hemma. Eller vart vi nu råkar befinna oss. Det är att så fort jag har satt mig ner för att äta så ska tösan också äta.
Som idag. Jag kokade ägg, jag plockade fram bröd, mjukost, mjölk och en apelsin. Jag skalade apelsinen i lugn och ro. Tösan satt i sin stol och lekte med en bok.  Ställde ägget att svalna i kallt vatten. Tog fram salt, äggkopp, sked och en mugg.  Jag fixade mig en macka och skalade ägget och satte mig ner för att äta och då hände det! Tösan blev arg/ledsen och skulle prompt upp ur sin stol (och tjorvar hon nog länge så kommer hon upp). Tog upp henne och tänkte att jag skulle äta med henne i famnen (fast det är en halv vetenskap att äta kokt ägg ut äggkopp med bara en hand). Men nej, det var inte det tösan hade tänkt. Hon var hungrig. Så jag fick snällt göra mat åt henne och mata henne. Nu vet jag att småbarn inte gör saker med flit eller för att vara elaka. Men om ni hade sett hur långsamt det gick när hon åt så hade ni också börjat fundera.
Efter att hon hade ätit ca 70% av innehållet kom jag fram till att hon antagligen inte var hungrig mer och förde henne till sängen. La henne där, hon satte sig upp och började leka mig Giraffen. Lät henne leka kvar medan jag själv äntligen fick äta min frukost. I kaoset. Bland alla leksakerna.

Det stressar mig ganska mycket att behöva äta i kaos, för då sitter jag bara och tänker på att jag måste plocka upp och städa. Boken, den typiska finska bitringen, ett par urväxta skor, ett pringles lock, en speldosa som fått sig lite för många smällar och låter konstigt, en fyrkantig plastgrej som man öppna lock med och några klossar i olika färger. Och disken som står på tork. Och yogamattan som ligger mitt i vardagsrummet. Och stickningen på soffan och julgransmattan jag håller på att brodera. Sambons kläder, skitiga strumpor som ska i tvätten och sambons filmer som tösan har tagit ner och spritt ut. Jag förstår inte riktigt hur han tänkt när han sa att han skulle ha dem på den väldigt, väldigt låga tv bänken. Men det var förstås innan tösan lärt sig krypa ordentligt.

Nåja, nu ska jag väl ta och koka lite kaffe och sedan sätta igång med plockandet. Sedan skulle jag behöva dammsuga och skura. Och det skulle inte skada att dammtorka också. Och tvättkorgarna börjar faktiskt bli ganska fulla. Lika bra att slänga igång en maskin när man endå håller på. Och jag såg att spegeln i toan har fingeravtryck på sig. Kanske bäst att rengöra alla speglar?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback