Andra dagen i Haparanda

2007-10-31 @ 08:49:15 Permalink att vara mamma Kommentarer (0) Trackbacks ()

Nu är jag inne på min tredje dag i Haparanda. Men jag har just stigit upp och det finns inte så mycket att berätta om den. Så här följer en repris av igår:


Dagen började inte så bra. Min kära mamma hade åkt in till stan så jag var själv i huset. Ville gå ut och gå eftersom det var ett tag sedan nu. Det duggade lite ute men jag tyckte inte att det gjorde någonting. Klädde på en övertrött tösa, som var allt annat än överlycklig och kämpade emot in i de sista. Klädde på mig själv och tösan gallskrek. Letade efter en av hundarnas koppel och tösan gallskrek. Jag kunde inte hitta det f*rbannade kopplet så tillslut tog jag en av de andra hundarnas koppel (mamma har fyra hundar). När vi väl kom ut så lugnade hon ner sig och somnade efter ca 10 sekunder.
Tyvärr började det regna, ordentligen. Vi hann gå ca 7 minuter, sedan var vi tvungna att vända för tösan var så blöt. Så går det när man glömmer regnskyddet i Kalix. Väldigt less, här hade jag ju sett fram emot en promenad på åtminstone en timme!
Kom hem och stängde in alla hundar i hallen så de inte skulle väcka tösan. Tog mig en apelsin som var omöjlig att skala och kämpade på med den i närmare 10 minuter, tålamodet sattes verklige på prov. Och sedan, när jag nästan var klar, vaknade tösan efter att ha sovit alldeles för lite. Mammig som hon var så fick hon sitta i famnen och apelsinen, som förövrigt skulle föreställa min frukost fick, vänta.  

Efter att min kära mor kom hem så fick jag äntligen gå ut och gå (och det hade slutat regna, men tösan fick endå vänta "hemma"). Gick två varv runt Revonsaari (månntro om det stavas så?), det tog ca 1,5 timma. Skönt! Men mina skor börjar gå sönder och fick lite skoskav


Dagen flöt på. Läste, försökte titta lite i matteboken och lagade kycklingsoppa till middag. Inte så uppskattat av yngsta lillasyster men så satte hon också ketchup i den!

Efter att alla hade ätit middag så åkte jag, mamma och yngsta lillasyster till stan. Lillasyster till en kompis och jag och mamma till affären. Tösna var jättegrinig men blev glad då hon fick ersättning. Från Ica, som vi förövrigt hadlat i, gick jag och tösan till Ikea och där mötte vi äldsta lillasyster. Strosade på Ikea ett tag, mötte en bekant och handlade julpynt. Därefter gick vi till lite andra affärer. Köpte Elle, vantar och en farsdag present.
Lite halvt besviken bestämde jag mig för att nu får det vara nog och så gick vi hem till våran kära far. Han kokade kaffe och bjöd på äppelkaka. Jag, pappa, äldsta lillasyster och mitt-i-mellan lillasyster satt och snackade skit. Korsförhörde dem alla om vad det gjort under dagen och vad småsyskonen lärt sig i skolan. Kring sju kom mamma och hämtade hem oss.

Väl hemma hjälpte A mig med matten. Räknade två sidor sedan var det dags för sängen. Kanske mest för att jag fastna och inte orkade be om hjälp igen. Jag var inte trött så jag läste i Isfolket och efter det såg jag på tv ett tag. Jag försökte prata med sambon på telefon men mottagningen var förfärlig och efter ca 5 misslyckade försök så bestämde vi oss för att nu fick det vara bra. Sedan somnade jag.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback