tankar om barn nr två

2008-04-05 @ 10:04:58 Permalink att vara mamma Kommentarer (5) Trackbacks ()

God morgon, eller morgon kanske det inte riktigt är någon mer men... god morgon i alla fall!

 

Igår var jag barnvakt till Julle. Tror tösan tyckte om det, att ha en kompis ett tag. Och fastän allt gick hur bra som helst så kom jag fram till att livet som tvåbarnsmor allt får vänta ett tag till!

Förut tänkte jag att jag inte ville att de skulle bli för stor ålderskillnad mellan barnen. Nu inser jag att man aldrig ska skaffa barn för någon annans skull. Föräldrarna måste vara eniga, och man ska inte skaffa barn bara för att ens första barn inte ska bli bortskämt eller något liknande. Nej livet som tvåbarnsmamma är nog lite för krävande.

 

Som det är just nu så har jag tid för mig själv, tid för goben och massor av tid för tösan. Det vill jag inte ändra på. Hon lär sig så otroligt mycket just nu och jag vill inte missa det. Jag vill kunna njuta av allt hon gör och allt nytt hon lär sig utan at vara distraherad av en annan lite bebis. Jag vill ha tid att leka och laga mat egen mat åt henne och se till att hon har rena kläder och rena golv att busa på. Och det har jag nu. Även om det känns lite tufft ibland. Nej tiden är alldeles lagom just nu.


Dessutom klarar vi oss ekonomiskt just nu. Vi har måna drömmar, framtidsplaner. Vissa gemensamma och vissa egna. Jag drömmer om bröllop, hus och hund. Allt detta kostar otroligt mycket. Speciellt då jag inte vill att vi ska leva med lån för resten av våra liv. Och tösan har också börjat kosta en del. Om vi bortser från blöjor och mat så växer ju barn sjukt fort och behöver nya kläder en gång i månaden (känns det som). Som det är ni så behöver tösan galonkläder. Till sommaren behöver hon nya skor, sandaler och stövlar. Solhattar, solkräm och baddräckt. Till nästa vinter kommer hon behöva en ny overall, igen. Nya vantar, mössor, yllesockor, långkalsonger, skor och en kofta. Helst dubbla set eftersom det ena antagligen alltid kommer vara blött av allt bus. Sen kommer hon behöva en ny säng, antagligen en ny pulka och goben kommer säkert vilja köpa skidor till henne. Sen kanske man kommer behöva byta ut bilbarnstolen, igen. Jag vill att hon ska ha massor av böcker och pussel och spel, sådant som stimulerar hjärnan. Och dagis, dagis kostar!

Ok, om man har två eller tre så kan de ju ärva av varandra. Eller skor ska man visst inte ärva, de ska köpas nytt för alla barn trampar och går olika. Och kläderna blir rätt slitna, men ett till varv klarar det nog, om man köpt kvalité. Men man (läs jag) vill ju endå kunna köpa nytt lite då och då. Hur kul är det att som barn nr 2 aldrig få något nytt?

Nej, ekonomiskt klarar vi oss bra just nu. Och före vi skaffar oss fler barn så vill jag uppfylla de andra drömmarna.


Kommentarer

Postat av: maya

Jag och min syster är det 4 år emellan och jag har alltid tyckt det varit perfekt! Vi har inte behövt gå på samma skola och hemma har vi alltid
varit bästa vänner. Jag är jätte glad att jag har henne och som sagt tycker jag 4 år är perfekt!

2008-04-05 @ 10:09:02
URL: http://metrobloggen.se/mayas

Postat av: JB

Hej

Svara på dagens fråga:

http://vastertorp.blogg.se/1207382758_dagens_frga.html

Ha en trevlig helg

Mvh

JB

2008-04-05 @ 10:10:16
URL: http://vastertorp.blogg.se/

Postat av: Kvinnafrumamma

Ja det är en fråga som var och en måste bestämma. Det som känns rätt för dig känns kanske inte rätt för mig.
Jag är ensambarn och jag var avis på mina kompisar som hade syskon. Valde att skaffa 3 barn och det är 22 månader mellan alla. För oss kändes det rätt(gör fortfarande 8,6½, 4½ år). Visst bråkar de men de lekar oxå väldigt bra ihop. Visst få 2:an och 3:an ärva kläder men de får oxå en massa nytt. Det är faktiskt de som har mest kläder, de kan verkligen vraka och välja.
Tösens favorit just nu är en blå fleece som hon har ärvt. Hon vill inte ens ta av sig den inomhus. Hon fick(ny) en rosa fleece men av någon andledning vill hon inte ha den hon verkligen älskar sin ärvda blå fleece.
Många gånger är det faktiskt vi som tycker det känns synd om dem som får ärva men många gånger ratas det nya och ärvekläderna blir favvoplagg.

Det ärvdes mer när de var yngre nu slits kläderna ut oavsett om det är billigt eller märkes.

Ha en bra dag!

2008-04-05 @ 10:27:26
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se

Postat av: Thomme

Så rätt, vänta en 25 år till innan nästa ;)
PözZ

2008-04-05 @ 12:31:50
URL: http://www.aremak.blogg.se

Postat av: Ems

Undrar om jag också börjar bli framtids-smart när jag skaffar barn? För tillfället tar man bara dagen som den kommer :)

2008-04-06 @ 15:01:04
URL: http://yoem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback