frukost

2008-08-20 @ 08:08:46 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Vill dela med mig av lite frukostalternativ.

 

Vi börjar med en nyttig smoothie:

 

1 banan

1 msk havrekli

½ msk krossade linfrön

½ msk flytande honung

1 dl mild naturell yoghurt

1 ½ del minimjölk.

1 del valfria bär, tex blåbär eller hallon.

 

Mixa allt.

Om jag ska vara helt ärlig så tyckte jag inte om denna smoothie. Och jag brukar faktiskt ge nya ”maträtter” (speciellt om de är nyttiga) en ärlig chans! Men jag vill endå dela med mig utav detta recept eftersom det kanske finns någon annan där ute som vill prova och faktiskt kanske tycker om det.  

 

Sedan fortsätter vi med frukostmuffins:

 

10 stora muffins:

5 dl vetemjöl

½ dl grynblandning (fullkornsflingor av 4 sädeslag)

½ dl havrekli

½ dl krossade linfrön

3 tsk bakpulver

½ dl salt

1 dl råsocker + lite till garnering

2 ägg

3 dl lättmjölk

100 g smält smör eller margarin

 

1-2 äpplen i klyftor som vänts i kanel

 

Ugn 180 grader
blanda alla torra ingredienser i en skål
vispa äggen ordentligt i en annan. Blanda därefter i smöret och mjölken.

Tillsätt äggblandningen i den ”torra” skålen. Rör inte om för kraftigt, bara så pass att allt blandas ihop.

Fyll ORDENTLIGA/KRAFTIGA muffinsformar nästan upp till kanten. Vänd äppelklyftorna i kanel och tryck ner 2-3 st i varje muffins. Stör över lite råsocker.

Grädda i 25-30 min.

 

Detta måste jag säga att jag gillade. Men var noga med att välja ordentliga muffinsformar. Jag hade inga hemma och tog bullformar. Ingen bra ide. De blev som små bröd istället. Fast de var nog lika gott för det ;)


Kommentarer

Postat av: Ems

Maahhh vad gott det lät det där med muffinsen! Och smoothie är riktigt gott och nyttigt på morgonen! Jag kör min med

- 1 banan

- 1 dl blåbär

- ca 1½ dl mjölk

- 1 näve havregryn

- linfrön



Nu har jag hemma a-fil och naturell yogurt så det kommer säkert bara bli godare! Och så har jag handlat hem hallon också. Yummie :-)

2008-08-20 @ 21:40:16
URL: http://yoem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback