usch och fy X2

2008-12-03 @ 08:06:14 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Usch och fy (varför känns det som att de alltid är så jag påbörjar mina blogginlägg? haha) vilket väder det är där ute, igen. Visst, det är rätt varmt. Bara 4 minus. Men det snöar och blåser, igen. Bara för att jag skulle behöva ta mig till skolan idag. suck.  Blir väl att ta bussen. Kommer ungefär hinna komma dit, sätta mig ner och sedan är det bara att gå ut och vänta på nästa buss. Våra lektioner är nämligen väldigt korta.

 

Har skrivit och bett om hjälp på FL. Har gjort det förr och det har fungerat bra. Men den här gången fattar nog ingen vad jag svamlar om.

I ett sista desperat försöka så kopierar jag hit texten:

 

så här ser ett exempel ut:

”grafen visar kulans bana vid en kulstöt. den har ekvationen y=2,3+x-0,10x^2 (^2 = upphöjt till två)

(sedan kommer en bild på grafen)

a) bestäm kulstötarens längd s m.

svaret:

vi söker x då y = o
0=2,3+x-0,10^2
x^2-10x-23=0
x=5 (plus minus)(kvadratroten ur) 25+23
x=5 (plus minus) 6,93
x1= 11,93

och jag förstår ingenting. någon som kan hjälpa mig och förklara.
hoppas ni förstår vad jag menar med mina parenteser. vet inte hur man gör alla tecken med datorn.”

 

Förstår alltså inte sättet att räkna. Så jag har verkligen kört fast. Kan ju inte gärna hoppa över till nästa uppgift då jag inte fattar hur man räknat nått …

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback