att vara mammaledig

2008-02-08 @ 12:33:41 Permalink att vara mamma Kommentarer (0) Trackbacks ()

vad ska man göra då men är mammaledig?
så här har det sett ut för mig:

0 - 2mån
överlyckligt dansande i en rosaskimrande värld.

2 - 3mån
hunnit återhämta mig ifrån förlossningen. kan lämna min bebis i mer än 5 minuter åt gången. börjar dammsuga, skura. dammtorka, tvätta och stryka varje lite bebis socka. min familj ska ha de bästa. tar även reda på allt man behöver veta om tygblöjor och bärsjalar. vi är ute med vagnen varje dag

4 - 5 mån
börjar förstå föräldrar som säger att de kan vara tungt ibland. börjar göra egen barnmat och är helt uppslukad i det. vi är fortfarande ute med vagnen varje dag

6-7 mån
jobbar en månad. hela familjen bor hos min mamma. roligt och frustrerande. börjar fuska och är bara ute varannan dag

8 - 9 mån
nu börjar det bli riktigt jobbigt och riktigt roligt. tösan utvecklas, kryper och klättrar. man  måste ha med henne på toa för annars kanske hon lyckas klättra upp på soffan och sedan trilla ner. här började jag även ge henne lite burkmat. hipp ekologiskt. krafterna börjar ta slut efter att man gått på högvarv. ännu mera fusk med promenerandet.

10 - 12 månader
hon börjar gå lite. jag är inte ute nog mycket, nästan aldrig. tröttehet är total. jag känner mig understimulerad och samtidigt stressad då det dåliga samvetet hänger över mig hela tiden.
endå är det nu det börjar bli riktigt kul. det känns som att det är nu jag har barn. tidigare hade jag en bebis. nu är hon ett barn.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback