det bästa och det sämsta med att vara hundvakt

2008-07-08 @ 23:58:04 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

De senaste dagarna har jag befunnit mig min kära moders hus och varit hundvakt. Jag tänkte jag skulle dela med mig av det bästa och sämsta. Vi börjar med det sämsta


1 osocialt

Till att börja med, för er som inte vet, så bor min mamma ute på "landet". Goben min har åkt fram och tillbaka mellan Kalix och Haparanda några gånger. Och när han åkte iväg själv så lämnade han mig själv med tösan. Helt ok, jag älskar min dotter men en 1,5 åring är faktiskt inte nå vidare till sällskap när man känner sig understimulerad. Men när han tog med sig tösan så lämnade han mig helt själv. Och då var jag verkligen ensam. Jag har inte varit HELT själv i mer än 5 timmar sen jag fick tösan. Speciellt inte över en natt. Det var en verklig prövning ska jag be om att få tala om för er!


2 snorig tösa - ingen näsfrida!

När mamma ringde och bad mig komma så var det i samma veva som jag skulle jobba en extra dag på K&B. Så vi bestämde att jag skulle åka iväg till Haparanda själv och att goben och tösan skulle komma dagen efter. Så jag åkte till Haparanda, sov över hos pappa, jobbade, åkte hem till mamma och ringde goben. Han berättade att tösan var snorig och lite febrig men att de endå skulle komma. När de väl kommit fram och vi packat upp så upptäcker vi att de glömt näsfridan! För er som inte vet: det är omöjligt att få en 1,5 åring att snyta sig! Men BEHÖVER en näsfrida för att få ut allt snor.


3 hundbajs

Till att börja med: hundbajs i stort är jobbigt och äckligt. Och mamma har 3 hundar och en stor gård. Så även om man försöker hålla rent så kan man ge sig fan på att de finns någonstans där ute. Men hundbajs UTE går iaf att leva med.

I samma veva som goben åkte hem till Kalix själv och lämnade mig ensam med tösan hände följande:

Jag hade svårt att sova, låg och vred mig i sängen i "evigheter". När jag väl börjat slappna av så vaknar tösan och ville äta. Jaha... vad gör man? När hon ätit och somnat om kröp jag ner i sängen igen. Samma sak igen. Låg och vred och vände på mig länge, länge. Och just när jag börjar slappna av så börjar den största hunden skälla där nere. Jaha... bara att gå ner. Det visade sig att någon av hundarna spytt så de är bara att torka upp, två högar. När jag gick upp för trappen så tyckte jag att det lukade hundbajs men jag såg inget, och orkar helt ärllige inte undersöka saken närmare, så jag kröp ner i sängen och somnade. Nästa morgon såg jag att lillhunden hade bajsat i ett utrymme bredvid trappan. Suck.


4 inget Internet!

Som några av er kanske vet så har jag en liten morgonrutin jag tycker väldigt mkt om. Jag vaknar (gärna för alla andra i min lilla familj), kokar kaffe, sätter mig framför datorn med en rykande kopp och surfar runt lite.

En morgon (kanske 2-3 dagar efter att jag kommit till haparanda) så gjorde jag just detta. Jag tyckte mig föra åska så jag stängde av allt och drog ut kontakten. När goben vaknade sa jag att jag trodde de åskade. Vi försökte avgöra om de mörka molnen där ute verkligen hade fört med sig åska och efter ett tag hörde vi någonting men avfärdade det och kom överres om att det måste vart grannen traktor, eller något liknande. Så vi slog igång datorn igen.

Hur som helst så åkte vi in till stan för att hälsa på pappa, handla och hämta upp en sak ifrån gobens föräldrars hus. Först åkte vi till huset och sen till affären. Det var där vi insåg att det verkligen åskade. Rätt ordentlige faktiskt. Så vi skyndade oss hem till mamma igen och drog ut alla sladdar. Men tydligen var det för sent... efter att åskan var förbi så vägrade modemet fungera! Så nu har jag varit utan Internet i nästan en vecka.   


Nu går vi över till de positiva sakerna:


1 mammas gård

Mamma bor alltså "ute på landet" och hon har en rätt stor gård och den ligger lite avskilt. De har två lador, i den ena finns det en vedeldad bastu. Dessutom har de en sådan där stor studsmatta, och en rätt stor uppblåsbar pool. Och de första dagarna hade vi väldigt mkt solsken! Det är faktiskt mkt trevligare att grilla på en "egen" gård än på baksidan av vår lägenhet, bara så ni vet.


2 fläkten, myggnätet och separata sängar.

Huset mamma bor i är då ett tvåvåningshus och väldigt gammalt. På övre plan finns ett gästrum (som egentligen är mitt och gobens, enligt mig), pojkarnas rum (men de är aldrig där så där brukkar tösan sova), en dusch (som inte fungerar som den ska men tösan tycker om att leka i den), en toa (typ 2X2 meter), en liten "hall" (där lillhunden bajsat) och ett stort oisolerat rum som används till förvaring. Man skulle nästan kunna säga att övre plan är vår del av huset. Och det finns en anledning till detta... ni vet när man var liten och inte ville sitta högst upp i bastun för att det var för varmt. Därför att värmen stiger uppåt... behöver jag säga mer?

Vi blev som jag tidigare nämnde välsignade med några väldigt varma dagar ... visst, kul på DAGARNA men nätterna var ren tortyr!

I gästrummet finns en liten, liten säng. Kanske en 90. Och det fungerar inte när det är 50 grader varmt! Så goben har sovit på en madrass på golvet och jag i sängen(han ville inte ha sängen). Dessutom snodde vi fläkten (en sådan som står på golvet ni vet) från syrrans rum. Och efter två svettiga nätter så kom vi på att vi visst kunde öppna ett fönster för A hade fixat myggnät förra sommaren! Natten efter det var det molnigt och typ  5 grader ute.


3 sjalen och cd-skivan med "hey there delaila"

Som jag tidigare nämnt så har lilltösan vart snorig och lite småsjuk. Till er som inte vet: det är väldigt svårt att få en snorig 1,5 åring att sova middag, och kväll med för den delen.

Men det är vid sådana tillfällen jag tar fram mitt hemliga vapen: SJALEN. Väldigt effektivt.

Dessutom har jag upptäckt ett nytt hemligt vapen: dansa tryckare med henne till låten "hey there delalila" (eller hur det nu stavas). Men det fungerar bara om man står i mammas kök och framför cd-spelaren.  Då somnar hon efter max 10 min. rekord för en snorig 1,5 åring!


4 x-boxen

Faktiskt väldigt, väldigt bra att ha med sig. Inte för att jag spelar utan för att jag kan se film och serier via den. Den "räddade" mig verkligen de där nätterna när jag var tvungen att sova själv i huset.

För er som inte vet så är det så att jag inte kan sova utan att ha igång tv:n och xboxen. Varje kväll, och då menar jag VARJE kväll, sätter jag ihop en playlist med simpsons, futurama eller amerikan dad.  


Kommentarer

Postat av: camilla'

ah, MIN skiva gissar jag faktiskt på..måste ha glömt dit den ;o

2008-07-09 @ 20:58:43
URL: http://ccurry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback