att banta eller inte banta

2008-03-14 @ 09:38:42 Permalink Allmänt Kommentarer (5) Trackbacks ()

Bonniers svenska ordbok

Banta: gå in för att minska sin vikt

 

wikipedia
Bantning är ett samlingsbegrepp för olika sätt att ändra sin livsföring, med målsättningen att minska sin kroppsvikt eller sin andel kroppsfett.

 

 

Blir så irriterad på folk som envisas med att säga att de ABSOLUT INTE BANTAR!!! Jag vet inte om det beror på okunskap eller att de på något sätt skäms för det, vad tror ni? Men vad skulle det vara att skämmas över? Halva svenska folket bantar mer eller mindre hela tiden. Sen om de verkligen, verkligen anstränger sig är ju en annan sak. och man kan ju göra det på ett sunt sätt med hjälp av träning och kost i en bra kombination eller kör på sjuka kändisdieter. Det är ju upp till var och en. Det fula är att de är de som kör på galna dieter som faktiskt "erkänner" att de bantar.

De som minskar ner på chips, godis, börjar äta nyttiga saker istället och börjar röra på sig mer vägrar erkänna att de bantar. Fastän de gör det för att de vill minska sin vikt (de går in för att minska sin vikt = banta).

kände att jag var tvungen att få skriva om det då jag irriterat mig på det ett bra tag.

 

Själv bantar jag för fullt just nu. Går väl rätt ok. Sakta men säkert. Har börjat träna på crosstrainern ordentligt nu. Dessutom har jag tagit bort ås gott som alla kolhydrater från min kost (ska köra de i två veckor) för att få en kickstart. Sedan ska jag byta ut alla snabba kolhydrater mot långsamma och verkligen hoppas på att de hjälper. Ja det återstår ju att se.

 


 


 


Kommentarer

Postat av: Anonym

Banta= försöka magra, svälta sig

2008-03-14 @ 10:31:07

Postat av: Malin

Om du irriterar dig på någon som du påstår banta, varför inte säga det till personen i fråga istället för att skriva om det?

2008-03-14 @ 10:37:35

Postat av: Thomme

haha ja jag håller ju som med =)

2008-03-14 @ 11:19:10
URL: http://www.aremak.blogg.se

Postat av: camilla'

mohahaa, ursäkta ordvalet men; fan vad tröga :D okej, inte illa menat då men, alltså man behöver ju inte alltid direkt syfta på någon specifik person,det slog tydligen inte komentatorn en tanke att det kanske handlade om folk helt generellt, kanske över hela världen? Det kanske ansågs som ett aktuellt ämne då hon själv börjat banta och DÄRFÖR väljer att skriva rent allmänt om det?
och gosh vilken vriden bild av bantning vår anonyme vän har :) visst, det finns folk som svälter sig för att nå idelvikten och kroppen, men även de som kör på ordentligt, med sund kost och träning, precis som syster skriver, och då hoppas på att bli av med endast några kilon som är helt överflödiga!

2008-03-14 @ 12:48:59
URL: http://ccurry.blogg.se

Postat av: camilla'

är inte säker då jag inte slagit upp ordet, men jag kan nästan tänka mig att "försöka magra, svälta sig" inte är betydelsen man får fram av "banta" om man slår upp det i en ordbok? =)

2008-03-14 @ 12:50:32
URL: http://ccurry.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback