besöket i "Happa"

2008-03-23 @ 07:13:03 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Efter lite om och men så beslöt vi oss för att åka till Haparanda. Tösan hade inte feber mera och verkade hur pigg som helst. Jag var sugen på att göra någonting nu när goben har påsklov och jag hoppas att goben kände likadant.

 

Först åkt vi runt i Haparanda och Torneå så att tösan skulle få sova. Hon lyckades somna just före vi var framme och vi ville inte väcka henne. Jag sprang i affärer, köpte några öl och försökte hitta rosa ballonger. Några öl men inga ballonger senare åkte vi hem till pappsi med en utvilad tös. Där brände goben några skivor och vi käkade mackor till lunch. Sedan ringde vi till syster och åkte hem till mammsi. Där satt syster och sminkade sig, vilket brukar ta timmar. Detta pga att hon inte kan sitta ner och göra allt i ett svep utan tar små "pauser" då och då. Ja, ja, vi hade ju inte bråttom någonstans. Syrrans hund har blivit mkt större, hon ska få valpar snart. Man kan känna dem sparka i magen. Så mysigt. Dessutom har hon fått en egen lite inhägnad inne i vardagsrummet, det ser nästan ut som en lekhage. Dit satte syster tösan, stackars liten!

 

Så efter ett tag var det då äntligen dags att åka hem till farmor. Hon bjöd på ris, sås, kyckling, kött och sallad. Riktigt gott. Dessutom blev det efterrätt, glass med bär. Oj, oj så gott det var. Tösan fick ju självklart smaka av både det ena och det andra. Tyvärr blev de tingen längre visit. Ingen av oss ville att Vectra skulle vara ensam allt för länge hemma i Vojkkis. På vägen hem kommer syster på att hon vill stanna i stan och hjälpa M att fixa filmer som vi skulle se på senare. Efter lite om och men (och ett "men vi stannar då fan inte som hundvakt, om du inte kommer till Vojkkis inom en timme så åker vi hem!" av goben) där med så fick hon göra det.

 

Så jag, goben och tösan åkte själva till Vojkkis. Det var, enligt mig, mysigt att komma "hem" till ett hus på landet så där på kvälls sidan och mötas av överlyckliga hundar och veta att man snart får basta i världens härligaste bastu och ta sig en öl. Nästan så man vill köpa sig ett hus på landet själv. Nåja, väl där så var det dags för tösans kvällsgröt. Hon fick pyjamas och var så gott som klar för sängen när syster och M kom. Efter lite prat så var goben var lika underbar som alltid och tog med tösan upp och sövde henne där. Syster och M gick ut för att hugga ved till bastun och jag bara satt här framför datorn och kände lugnet. Väldigt fin arbetsfördelning enligt mig!

Tösan somnade fort, syster och M tog lite längre tid på sig men i väntan på dem öppnade jag och goben varsin öl. Efter ett tag kunde vi börja se filmen. Den första var rätt kul på sina ställen. Eller så kanske det var ölen som gjorde det eller sällskapet, vem vet? Hur som helst så var det väldigt trevligt. När filmen var slut sprang jag och goben till bastun. Och ni skulle bara veta hur satans varmt det var där! Goben var mysigt och tände levande ljus överallt och blandande ihop vatten åt oss (inget rinnande varmvatten här inte). När vi var klara så var det syster och Ms tur. Sedan slog vi igång nästan film. Vid det laget hade syster och M börjat laga mat (!), kyckling och gårdagens potatis/broccoli gratäng. Det var en bra ide enligt oss allihopa då våra öl/vin/mousserande vin gjort oss lite hungriga. Efter maten och den sista filmen så bestämde jag och goben att det var dags för sängen. Klockan var ju över tolv! Vi har ju en tösa att gå upp med.

 

Natten var lite besvärlig för tösan. Goben fick vara uppe med henne flera timmar. Själv försökte jag sova lite så jag skulle orka upp med henne på morgonen. Så lite före klockan sex så var det "god morgon mamma". Det kändes...lite tungt.

 

Nu efter några koppar kaffe och en A4 sida fylld med allmänt svammel så känns det helt ok. Tyvärr stannar vi nog inte en till natt. Vi åker nog hem nu på förmiddagen men jag har då haft det riktigt trevligt här i Haparanda och jag hoppas att goben också haft det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback