duktiga pappa och dåliga mamma

2008-03-27 @ 13:24:41 Permalink att vara mamma Kommentarer (2) Trackbacks ()

En sak som stör mig (vaddå att jag stör mig på allt? Haha):

 

Om min sambo stiger upp med tösan på helgerna så är han en riktigt bra och närvarande pappa.

Om jag gör det så är det... en självklarhet. Jag är mamma och ska ta hand om MITT barn.

 

Om sambon går upp med tösan på nätterna så är han en jätteduktig pappa.

Om jag gör det så är det återigen en självklarhet.

 

Om sambon byter blöja ås är det bra att han HJÄLPER TILL.

Om jag gör det så skulle ingen reagera. Men här har jag endå ett val. För om jag använde tygblöjor så brukar man få lite reaktioner (det beror på vad man umgås med för folk). Vissa tycker det är jättebra och vissa att de är jätte äckligt. Men för det mesta brukar man få en reaktion.

 

Att sambon återgick till jobbet 10 dagar efter att tösan föddes reagerade ingen på. Det är normalt.

Men hade jag gjort de så ojoj.. då hade jag nog fått priset "årest sämsta mamma"! Jag fick frågan "men vart har du ditt barn?" då jag jobbade en månad under sommaren när tösan var 4,5 månader. Öh, vad fan är det för fråga egentligen?! "jo ni vet jag slängde in henne i byrålådan i hallen så grannarna inte skulle störas av hennes skrik medan jag är här". För det är ju inte så att hon har en pappa som kan ta hand om henne. Nej, nej. Nej jag är visst en dålig mamma därför att jag vill ut och tjäna pengar och låta tösan knyta ordentliga band med sin far.

 

Jag kan fortsätta så här i flera timmar. Men det jag vill komma fram till är att kvinnor måste göra 3 gånger mer för att anses "duktiga" i sin föräldraroll.

 

Pappan är duktig om han ger burkmat, byter blöja, tar på någorlunda rena kläder och borstar tänderna på barnet.

 

Mamman är duktig om hon ger hemlagad ekologisk mat, använder tygblöjor som hon tvätta i miljömärkt tvättmedel, matchar kläder utan minsta fläck, borstar tänderna redan innan de kommit fram osv osv. DÅ kanske hon kan få bli kallad duktig

 

OBS!!!

Jag menar inte att det är något fel i att ge hemlagad ekologisk mat, använder tygblöjor som tvättas i miljömärkt tvättmedel, matchar kläder utan minsta fläck, borstar tänderna redan innan de kommit fram osv osv då jag själv gör nästan allt det. det jag vill ha sagt är, som sagt, att jag tycker det är orättvist att vi mammor måste göra så mkt mer för att få den äran att bli kallad DUKTIG.


Kommentarer

Postat av: Fia

håller fullständig med dig!!! kan bli så less ibland på sånt där...

2008-03-27 @ 14:38:30
URL: http://jezzamyn.blogg.se

Postat av: Elin

Håller med dig till 110 %. Tar ett ex. om karln ska ut och parta så är det bara självklart att tjejen ska stanna hemma med barnet. No questions asked? Men om hon vill ut så är den en jäkla procedur, och många många många frågor...

Fast du får mina klagomål IRL istället ;)

2008-03-27 @ 15:17:22
URL: http://gaffelnasa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback