ord

2008-03-15 @ 09:27:44 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Lite fler ord jag slagit upp för att stilla min vetgirighet. kul att få en exakt förklaring på ord.

 

Nazist

 

Jag trodde:

någon som hatar allt Hitler hatade typ.

 

Bonniers ordbok:

anhängare av nazismen (= den nationalistiska och antisemitiska rörelse som härskade i tyskland 1933-45 ledd av Hitler)

 

Missbrukar/missbrukare

 

jag:

en person som använder sig av något på ett osunt sätt

 

Bonniers:

använda på oriktigt, hänsynslöst el. skadligt sätt. Missbrukare- person som är hemfallen åt alkohol, narkotika

Beroende

 

Jag: att inte kunna sluta använda sig av en sak

 

Bonniers: ha ett okontrollerat begär efter

 

Patrask

Jag:

Ett nedvärderande ord som använde som fattiga människor som bor i slummen.

 

Bonniers:

(nedsättande) sjaskiga el. föraktliga människor

 

Präst

Jag:

man som predikar om gud inför en församling

 

Bonniers:

person som utför religiösa handlingar inom en religion, förmedlar den religiösa läran.

 

Ärkeängel

Jag:

en ängel med högre status än "vanliga" änglar. De som brukar komma i kontakt med människorna i bibeln.

 

Bonniers:

(enligt bibeln) överängel (tex Mikael, Gabriel, Rafael)

 

Kärring:

 

Jag:

Tant fast lite mer nedsättande.

 

Bonniers:

(ofta nedsättande) gammal kvinna, gumma; skräcktant, satkärring; hustru

 

Hynda

Jag:

Har för mig att det har med djur att göra. Hmm?

 

Bonniers:

Honhund, tik

 

Bimbo

Jag;

(oftast) Blond blåst brud. Eller? Haha

 

Bonniers:

Ung söt kvinna vars utseende är mer intressant än hennes begåvning.

 

Nu kommer jag inte på fler ord. Kommer säkerligen återkomma med nya vid ett annat tillfälle. Kul med ord :


Kommentarer

Postat av: Thomme

HAHAHA, detta gillade jag ;)
Antar jag du hade tråkigt? :D

2008-03-16 @ 12:29:26
URL: http://www.aremak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback