herre gud!

2008-10-20 @ 04:05:47 Permalink att vara mamma Kommentarer (1) Trackbacks ()

Herre gud vad jag saknar goben just nu. Det är ju helt sjukt. Tösan har vart vaken sen ett någon gång och nu är klockan snart fyra. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon är klarvaken. Och imorgon ska hon på förskolan.
Kommer ju berätta för dem att hon vart vaken hela natten igen så de vet om hon blir så där super grinig.  Men om de frågar om de får låta henen sova så kommer jag be dem ringa mig istället så hämtar jag hem henne. För jag känner att jag verkligen inte orkar med en till sådan där dag som vi hade här hemma förra veckan. Den där dagen då vissa små tösor här hemma vägrade sova på dagen för hon hade fått sova 20 min efter frukosten på förskolan… aldrig mer säger jag bara. Aldrig mer!

 

Så hur löser man detta med nätterna på bästa sätt då? Har fått tips om att aktivera henne mkt på dagarna och det låter ju logiskt.
Men jag vill inte sitta och aktivera henne under all hennes vakna tid! Inte för att, eller iaf inte bara för att, jag inte vill vara med henne under alla vår vakna tid utan för att hon faktiskt måste lära sig att leka själv också! Jag kan inte ha en tvååring som går efter mig 24/7. Det går inte. Speciellt inte om hon får ett syskon någon gång. Då måste hon lära sig att vara själv emellanåt.

 

”Jaha” tänker ni nu ”men aktiver henne ibland då”. Och det är ju det jag gör. Vi är ju oftast ute några timmar per dag. Sen badar hon badkar (och det är aktivering för henne, hela badrummet är blött när hon är klar) varannan dag. Dessutom leker vi på hennes rum och minst en gång i veckan går vi till badhuset. Så vad mer ska man hitta på? Hur mkt krävs det egentligen?!

 

Fast under helgerna när goben kommer hem så blir jag som förbytt och blir världens lataste mamma. Jag blir verkligen super lat och vill bara ligga i sängen, se på tv eller sitta framför datorn. Helt otroligt. Det är som att jag tillåter mig själv att vara trött när han kommer hem. Under veckorna har man inte tid. Så när han kommer hem så har jag ett berg av trötthet som måste få bearbetas.

 

Men nu tror jag fan att hon har somnat! La henne i sägen för ca 20 min sen. Förväntade mig skrik men hon låg bara där och pratade för sig själv och nu har det vart tyst väldigt länge!
Ska smyga in på toa och sedan krypa ner i sängen. Få se om man lyckas somna nu då… har ju blivit rätt pigg vid det här laget.

 

 ------------lite senare-----------------

 

Tror ni inte att grannens unge börjar gallskriva 2 min efter att jag lagt mig och väcker tösan?
I vanliga fall hade jag väl tyckt jätte synd om dem men just nu vill jag bara springa upp dit och strypa ungjävlen!!!
Hoppas nu hon somnar om. Har inte tagit upp henne ännu då hon bara smågnäller men tänkte att de var lika bra att stiga upp innan man blivit för bekväm i sängen. Kommer ju endå få plocka upp henne snart. Och dessutom är det ju inte ens någon ide att somna om snart… suck.

Varför känner man sig så bitter klockan fyra på morgonen?


Kommentarer

Postat av: Malin

Trodde först du menade våran lilltjej men förstod sen att det var dom ovanför :)

Inte roligt alls då dom vill vara vakna på natten.. Man blir så seg och så otroligt trött på dagen.. Men löste det sig? Somnade hon litegrann innan dagis?

2008-10-20 @ 07:31:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback