hormoner

2008-10-26 @ 07:03:25 Permalink Gravid med Krabaten Kommentarer (1) Trackbacks ()

Under graviditeten blir kvinnan mer beroende av sitt hem, sin partner och mat. Eller kanske ska jag uttrycka mig så som naturen har tänkte de: den havande kvinnan blir beroende av boplatsen, beskyddet och fettlagringen. Man kan säga att naturen inte vill att kvinnan ska ”vara jagad av lejon” utan stanna hemma där inga faror lurar. Detta har naturen säkerställt genom att låta den havande kvinnans kropp genomgå en helt makalös hormonstorm, redan från första början.

Bland annat så ökar både östrogenet och progesteronet fler hundra gånger i en gravid kvinnas kropp!
dessutom vet jag att blodvolymen ökar, men jag kommer inte ihåg hur mkt så här på rak arm. Ska nog ta och kolla upp det och återkomma med det senare.

 

Så detta är antagligen en av förklaringarna till varför en nygravid kvinna är så otroligt trött. Själv har jag lagt mig före tio (faktiskt för nio vissa kvälla) hela den här veckan.
Det kan ju även förklara varför man i ena stunden gapar och skriker över att osthyveln faktiskt inte ska vara i översta lådan och i nästa stund gråter över de svältande barnen i Afrika som inte ens har en osthyvel!
Som tur är så har jag klarat mig utan några allt för hemska humörsvängningar. Visst är humöret lite sämre ibland. Det kan vara lite svårt att kontrollera ibland och visst har jag börjat gråta över skitsaker ibland men det är inte ens i närheten av det de skriver om i böckerna!


Kommentarer

Postat av: Ems

Jag tycker du är så söt så, för du kan bli arg på annat än osthyvlar som ligger på fel plats och sen tänka på barn i afrika/ryssland som har det sämre. Tex; Petri har suttit vid datorn i tre timmar idag! Och tänk på barn i ryssland som kanske inte ens har en dator och kan spela spel...det är hemskt.



Sant. Sött.

2008-10-26 @ 12:26:01
URL: http://yoem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback