första dagen själv

2008-09-29 @ 19:50:23 Permalink att vara mamma Kommentarer (0) Trackbacks ()

Såja… nu var tösans dag till ända. Har just lagt henne och diskat bort lite disk.

 

Dagen har gått jätte bra. Efter matten cyklade jag hem med en cykel som knappt har nå luft i däcken. Goben påstår att de inte är punktering på den, utan att de bara är fel på ventilerna eller gummit eller vad det nu var. Jag vet inte riktigt… kan ju inte sådant där. Vet inte ens hur man pumpar i mer luft! Så jag får cykla med ett platt bakdäck tills han kommer hem och är min riktiga karlakar ;).
Hur som helst så plugga jag lite efter att jag kommit hem.
Efter ett tag tyckte jag att jag gjort nog mkt matte för dagen och la undan böckerna och började plocka och städa lite. Ni vet allt det där vardagliga plockandet. En strumpa som hamnar i tvättkorgen tillsammans med en skitig tröja i strl 74. Några skor som ställs i prydlig rad under hatthyllan. Disk som plockas in efter att de torkat. Köksbor och vardagsrumsbord som torkas rena. Papper och papp som lämnas till återvinningen. Sedan var det äntligen dags att hämta tösan från förskolan.

 

Jag är alltid tidig när jag hämtar henne. För det mesta 10 min. ibland 15. Jag vet att jag inte borde. Jag vet att man ska hålla sina tider och att det antagligen stör i personalens planering när jag kommer tidigt men jag kan inte låta bli! Den sista halvtimman innan jag ska hämta tösan går jag omkring i lägenheten och bara väntar på att klockan ska bli så pass att jag äntligen kan gå och hämta hem henne. Jag saknar henne så fruktansvärt när hon är där borta. Speciellt nu när goben inte är hemma. Så då går jag tidigt. Så enkelt är det.
Och hon blir alltid lika glad när jag hämtar henne. För det mesta sitter hon fortfarande kvar vid matbordet för jag hämtar henne alltid efter att de ätit lunch. Och när hon får syn på mig vill hon upp i famnen på en gång. Sen ger hon mig alltid en jättekram och sedan stryker hon mig på kinden eller i håret med sina kladdiga fingrar. Då känner man verkligen hur extremt mkt man älskar henne, den lilla trollungen.
När vi går från förskolan vinkar hon glatt till personalen och alla andra ungar. Och för det mesta brukar hon somna ganska omgående. Förut var det ALLTID goben som sövde henne efter att hon kom hem från förskolan så det var jag lite orolig för men det har gått hur bra som helst att somna med mig med.

 

Efter att hon sovit 1 och en halv timme så gick vi ut i ca 1 och en halv timme. Vi gungade, sprang omkring bland husen och lekta i sandlådan. Härligt att komma ut i friska luften men tillslut var vi tvungna att gå in. Dels började bilvägen locka på tösan lite för mkt och dels så började klockan närma sig middag.

 

Efter middagen, som bestod av kassler, hemmagjord potatismos och morötter, tog vi det bara lugnt och slappa med varsin bok. Både jag och tösan var rätt slut efter all lek ute och dessutom hade båda ätit rejält med middag.

När klockan närmade sig sex fick tösan hoppa i badet. Sedan prövade jag med kvällsgröt men de gick inte alls. Hon ville inte ha. Det var också en sak goben brukade fixa. Så fort hon inte ville äta med mig så tog han över och fick henne att äta. Nåja, nu ville hon inte så hon fick en flaska ersättning istället. Sedan la vi oss i soffan och kollade på amerikansk underhållning. Och helt plötsligt sov hon.

 

Så efter att ha lagt henne i sängen, diskat undan och småplockat lite till så sitter jag äntligen här för att skriva ner allt som hänt idag. Kanske inte så mkt, egentligen inte speciellt och säkert ganska ointressant för andra att läsa. Men om några år kommer säkert detta vara något JAG uppskattar att läsa.     


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback