God morgon alla morgonpigga!

2009-08-18 @ 06:49:16 Permalink att vara mamma Kommentarer (0) Trackbacks ()

God morgon alla morgonpigga!

Att stiga upp klockan 5 hör inte till ovanligheterna när man är småbarnsmamma. Speciellt inte när man är spädbarnsmamma. När tösan var spädis så brukade jag lägga mig igen efter at hon somnat om. Om jag var trött. Nu går det inte. Nu har jag en krabat som vaknar mellan 04-05 och en tösa som vaknar mellan 06-07. Så det är bara att kravla sig upp ur sängen och köra på.

Det finns fyra saker som ”make my morning” så att säga. Speciellt sedan jag blivit välsignad med mina små skitungar.  Självklart delar jag med mig:

Nr 4: Kaffe!
Ja vad skulle jag göra utan mitt morgonkaffe? Antagligen en hel del men visst hjälper det att kicka igång kroppen med koffein. Och så är det skönt med lite värme om de är kallt.
Vi har en perkulator hemma och det första jag gör på morgonen är att slå igång kaffe. Mellan 8-10 (små) koppar brukar det bli. Det beror på om goben hinner dricka kaffe innan han går till jobbet. För det mesta tar han en kopp. 
Min första kaffekopp brukar slinka ner ganska lätt, om tösan inte har vaknat. Jag sätter mig framför datorn och bloggar, kollar FL och pix, läser tidningen osv. Efter ett tag vaknar tösan och jag fyller på min kopp. Ungefär då vet jag att jag antagligen kommer hälla upp 3-4 koppar till men att jag antagligen bara kommer få i mig hälften. Om ens det. Kopparna blir stående medan jag kokar gröt, torkar bebisspya, brer mackor, slår igång barnkanalen, skivar äpplen, byter blöjor och försöker hinna smutta lite på kaffet. Som kallnat. Igen.
Men det gör ingenting. Bara jag får i mig min första kopp!  

Nr3: En lugn start!
Ja en lugn morgon gör mkt för humöret. Det är så skönt att stiga upp före barnen och bara lulla på här hemma. Nu har jag ju en krabat som är väldigt morgonpigg men det gör inte så mkt. För det mesta är han nöjd och ligger på golvet så jag kan lulla på i alla fall.
Kaffe, dator, väcka tösan och mysa, frukost framför barnprogrammen och sedan lite mera datorn. Japp, så enkelt är det.   

 

Nr2: Ljuset!
Det är så skönt att det är sommar. Allt ljus, dagsljus. Underbart! Det andra jag gör på morgonen, efter att ha kokat kaffet, är att dra upp persiennerna i lägenheten.
Vi har ett stort vardagsrumsfönster som släpper in massvis med solljus på morgonen. Det är nästan så att vi har persiennerna neddragna på morgonen för att inte bli bländade av allt ljus!
Det piggar verkligen upp en trött småbarnsmamma!

Nr1: Att jag också är morgonpigg!
Ja tack gode gud för det! Hur hade det annars gått?
Visst kan jag vara lite småbutter när jag vaknat en gång i timmen under natten och sedan stigit upp klockan 04.00 men för det mesta har jag faktiskt ganska lätt för att stiga upp och jag har ett bra morgonhumör. Och det har jag alltid haft. Sedan jag var liten, enligt min kära mor (som satte mig framför tv:n varje morgon för jag envisades också med att stiga upp väldigt, väldigt tidigt).


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback