God morgon alla ouppfostrade barn!

2009-08-15 @ 07:39:28 Permalink att vara mamma Kommentarer (5) Trackbacks ()

God morgon alla ouppfostrade barn!
Ja då var det lördag och helg. Imorgon åker vi hem till Kalix, fast det blir ju först på kvällsidan.

Före vi åker hem ska vi gå på konfirmationsfest. Vi hoppar över kyrkan och far till festen istället. Schyst va? Haha. Känner att jag helst undviker att gå till kyrkan med kidsen. Tösan är ju så full i liv (om vi nu ska försöka utrycka oss fint) så det skulle nog inte bli många minuters närvaro i kyrkan om vi nu släpades oss dit.
Många kanske tycker hon är ouppfostrad när hon inte ens kan sitta still i kyrkan (eller på restauranger, eller i kundvagnen, eller när vi fikar hos andra, eller...) men det orkar jag inte bry mig om. Kanske är hon ouppfostrad, vad vet jag?
Personligen anser jag att hennes energi, hennes "spring i benen" och hennes lust att utforska är fina egenskaper. Barn ska röra på sig. De ska vilja utforska och upptäcka världen. Vi skulle inte utvecklas om vi inte vore nyfikna, och den som är mest nyfiken vinner mest kunskap. Att mamma sen bli sur för att man ville upptäcka hur det ser ut när man ritar med den röda fina pennan på tapeterna är en bagatell!
Nej tids nog lär hon sig sitta still. Det kommer jag lära henne när hon blir stor nog att förstå. Det är lite svårt att förklara för en 2,5-åring att man visar respekt gentemot kristendomen, prästen och de andra närvarade genom att sitta tyst och stilla under gudstjänsten. Nej det tar vi som sagt senare, när hon är stor nog att förstå varför. Än så länge vill jag bejaka hennes lust att upptäcka livet. Och då undviker vi helt enkelt ställen där det inte passar sig. Och så får ni andra tycka att jag är lite misslyckad som har en så ouppfostrad dotter!

Personligen anser jag att det finns viktigare saker att lära sig. Som att man inte ska slåss. Eller att man alltid betalar i kassan innan man går ut ur affären med sia varor. Eller att man ska hjälpa som är svagare än en själv. Eller att man ska se åt båda håller innan man går över vägen. Eller att man delar med sig. Det är saker jag tycker är viktigt att lära min 2,5-åring!

Krabaten tror jag inte skulle bli några större problem om han nu inte skulle råkas ha magknip just då. Och det går ju faktiskt inte att göra någonting åt. Eller kanske har jag bara inte uppfostrat honom nog mkt? ;)
Hur som helst så är två av mina kusiner som ska konfirmera sig och det ska bli väldigt trevligt att träffa "hela tjocka släkten". Det är ju inte allt för ofta det händer. Tyvärr.
När man dessutom bor i olika städer så hälsar man nästan aldrig på dem en och en heller. Synd, så synd.  Fast kanske tycker de att det är skönt att slippa mina ouppfostrade barn? ;) haha


Kommentarer

Postat av: Jenny

Haha..ja då lär Adrian oxå vara ouppfostrad. Han kan inte sitta still för fem öre! Och nyfiken som tusan är han. Iofs så är han ju bara 1,5 år. Men känner på mig att detta kommer fortsätta ett bra tag frammåt :) Nog lär dom sig att sitta still. Är väl bättre att dom får springa av sig nu så dom kan sitta något så när stilla sen när dom börjar skolan :)

2009-08-15 @ 09:16:18
URL: http://adriansmamma.blogspot.com

Postat av: Isabelle Nilsson

Väldigt bra skrivet Mia. Inte bara rent tekniskt och hur du lagt upp dina argument, utan jag håller även med dig. Det är skillnad mellan att försöka dra till sig negativ uppmärksam och att vara nyfiken (alt. dra till sig positiv uppmärksamhet gnm att försöka visa något nytt man lärt sig eller upptäckt).



Ytterligare ett argument för ditt resongemang är att man faktiskt enligt lag har en praxis att barn mellan 3-5 år aldrig kan ställas till svars för något. Med motiveringen att av så små barn kan inte någon försiktighet begäras, de ser ej konsekvenser.



Hoppas allt är bra med dig, tack för ett intressant inlägg.



Kram,

Isabelle

2009-08-15 @ 11:18:00

Postat av: Josse

Haha ja med två barn blir det lite svårare, fler armar behövs! Jag beundrar dom som får tvillingar eller fler- det om något är nog ett hästjobb! Man har nog med en just nu :)



Nog har du rätt i det du skriver i inlägget- inte är det lätt för en 2,5:åring att sitta still. Man ska vara glad att de är fulla i liv istället! :) Kram på er!

2009-08-15 @ 13:20:33
URL: http://annajosefin.bloggagratis.se

Postat av: camilla'

haha, vem är det som muka yttrat sig om att Liv skulle vara ouppfostrad? bshit! :D håller med dig vad gäller inlägget, helt klart

2009-08-15 @ 18:27:29

Postat av: Elin

Du är en underbart påhittig och tålmodig mamma raring! ;)

2009-08-16 @ 18:55:03
URL: http://gaffelnasa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback