julkänsla

2009-12-16 @ 08:13:33 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Ju äldre man blir desto svårare blir det att få den där riktiga julkänslan. Mycket av de magiska försvinner när man står för det själv.
Man släpar upp julpyntet och julgranen från förrådet och vet med sig att snart ska eländet ner igen.
Man släpar hem skinka och köttbullar och jag vet inte vad och står där i kassan och betalar för eländet och inser att julmaten för någon enstaka dag kostar lika mycket som mat för en vecka i vanliga fall.
Man köper hem julklappar och vet redan i förväg vad alla ska få. Ens älskade och föräldrar frågar en vad man önskar sig/behöver och köper mest troligt det man svarar. Inga överraskningar från tomten här inte!
Man städar och donar och ordnar och fixar för att få till det. Men det blir ju inte riktigt desamma som när man var liten. Tyvärr. Julkänslan när man är liten är oslagbar!

 



Men visst finns det en ”vuxen julkänsla” också. För mig har börjat växa fram efter att jag själv fått barn. Det är inte densamma som när man var lite men den duger fint.
Och nu har den börjat bli starkare när vi slipper fajtas med sjukdom här hemma. Förhoppningsvis håller vi oss friska fram tills jul.

Idag ska jag nog iväg till affären och köpa hem lite glögg. Sedan ska jag nog koka knäck och göra lite tryffel. Sedan blir det julmusik, en massa gott och slå in julklappar för hela slanten efter att tösan har somnat!
Eller så bjuder vi hem lite folk och myser med dem. Kanske framför någon julrulle. Då ska vi se om inte den där riktigt härliga jukänslan infinner sig… Intresserade?

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback