Ord

2009-12-19 @ 06:27:27 Permalink film och böcker Kommentarer (0) Trackbacks ()

Ord. Hur intressant är det inte med ord? Och hur många ord finns det egentligen i det svenska språket som man inte förstår, eller som man faktiskt aldrig har hört talas om?

Ibland när jag sitter och läser en bok där jag stöter på ovanligt många ord som är obekanta för mig så sätter jag mig tillslut med block och penna och skriver ner alla nya ord. Just nu läser jag om Charles Darwin och i samband med det har jag bekantat mig med en hel del nya ord.
Det finns någonting som, i brist på bättre ordval, irriterar mig när jag sitter där med ordboken i högsta hugg.
Jag kan förstå ord som ”anakronism” (= Detalj som inte hör hemma i den tid som skildras) och ”induktiv” (=att dra allmänna slutsatser från de enskilda fallen). Ibland är det lättare att använda ett ord istället för en hel mening.
Men ord som ”ackumulera” (=samla), ”särdeles” (=utomordentlig, skicklig) och ”hegemoni” (=ledning, ledande ställning) har jag lite svårare för. Varför ska det finnas så många ord som betyder samma sak? Räcker det inte med ett ord?

 



Och, JA, detta säger jag enbart för att mitt minne är så uselt och jag har så svårt att komma ihåg de nya orden!

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback