babypaket

2009-01-23 @ 09:34:58 Permalink Miljö/välgörenhet Kommentarer (0) Trackbacks ()

Nu var det ett tag sedan jag skrivit någonting om välgörenhet.

Så tänkte slänga in en länk till en grej jag tycker verkar vettig. Har inte hunnit undersöka sidan så där jätte mkt ännu men de lilla jag läst verkar helt ok.

 

http://www.erikshjalpen.se/view.php?fid=182%20&kid=206&artid=1232&PHPSESSID=307500673d7b82d81340%2080c5e526d97f

 

här kan man ”köpa” ett babypaket som innehåller följande:

- En filt
- En frottéhandduk
- En tvättlapp
- En barntvål
- Tre tygblöjor i mjukt, skönt tyg
- Två babyskjortor
- Två babybyxor
- Fyra säkerhetsnålar

 

Dessa går ut till nyblivna föräldrar som har det lite sämre ställt. Och ett paket kostar bara 50 kr!

Som jag förstått det så är det olika syföreningar som syr upp kläderna och pengarna du ger går till frakt, eller något liknande. 

 

 

Vill även påpeka att ”Erikshjälpen” har ett sk ”90-konto”.

Det betyder att deras kontot (om man vill donera pengar) börjar på 90. 90 konton delas ut av SFI (Stiftelsen för Insamlingskontroll) och de granskar olika hjälporganisationer och ser till att pengarna används till det de ska. om organisationen skönter sig så får de ha ett 90-konto. Om inte så tas de bort.

 Så om en hjälporganisation har ett konto som börjar på 90 så kan du lita på att minst 75% av pengarna går direkt till de utsatta. Resten av pengarna används till sk administrativa avgifter. Och utan sådana skulle ju ingen hjälporganisation fungera.

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback