BB väskan

2009-05-12 @ 10:16:44 Permalink Gravid med Krabaten Kommentarer (0) Trackbacks ()

Nu har jag skrivit klart listan på saker som ska med i förlossnings- och bb väskan.

Egentligen är det väl inte så mkt, men man kan ju inte packa med allt i förväg. Börsen och liknande använder man ju faktiskt enda fram tills det är dags!

Så de är bäst att ha en lista (som man lägger i väskan man tänkt packa sakerna i!). För sen när det sätter igång så kan det hända att man är lite tankspridd och inte riktigt får med sig det man vill ha.

 

Packa i BB väskan:

 

Till mig:
Kudde
handduk att sitta på i bilen
Legg/pass
blodgrupperingspapper
börs
mobil + laddare
Druvsocker
godis/frukt
energidryck
lypsyl
mp3
hårsnoddar
massageolja
Shampoo
balsam
tvål
deo
lotion
rakhyvel
borste
tandborste
tandkräm
bindor
mjukt toapapper
Trosor X3
amnings bh
kupskydd
linne som går att amma i
kofta/tröja som går att amma i
Mysbyxa
strumpor X2

Till goben:
Tandborste
tuggummi
börs
dricka
ätbart
KAMERAN + laddaren
bärbara
mobilen + laddare

Till krabaten:
Blöjor
våtservetter
första kläderna X3-4
babyskydd
napp
nallen
filt 

 

 

Nu lite förklaringar.

 

Kudden:
Jag tyckte min kudde var helt underbar. Skön att sitta på i bilen om inte annat (men då ska man nog dra över en plastpåse utifall att vattnet skulle gå). Dessutom hade jag inte kunnat sova med någon annan kudde på BB. Den här gånge tänkte vi nog åka hem direkt efter de där 6 obligatoriska timmarna men man vet ju aldrig.

 

Duschsaker:

De flesta vet ju att lukter kan väcka starka minnen och känslor. Så de hygienprodukter du använder efter förlossningen kommer för alltid påminna dig om just den stunden. Därför valde jag att ta med mig egna saker.
Men tänk på att inte ta någonting som luktar allt för mkt. Nyfödda är jättekänsliga för starka lukter!
Och rakhyveln är egentligen inte nödvändig. Förhoppningsvis kommer jag vara någorlunda nyrakad när det är dags för förlossningen. Men om det nu inte blir på det viset så vill jag gärna ha med mig den. Utifall att jag skulle känna för att raka mig efteråt. Man vet ju aldrig ;)

 

Bindor, kupskydd och blöjor:

Allt sådan är det meningen att man ska ta med sig själv. Iaf när man föder på sunderbyn.

Och de där ”always ultra tunn” är bara att glömma. Ta de största du kan hitta på apoteket! Man BLÖDER som en gris, jag skojar inte. Det är hemskt. Iaf de första dagarna. Sedan blir det lite bättre.

 

Trosor:

Ta med MÅNGA om du har tänkt ha dina egna. Man får sådana där jättesnygga nättrosor på BB som faktisk är rätt bekväma. Men det kan ju vara bra att ta med sig egna iaf, så har man om man nu inte skulle gilla nättrosorna.
Ja men som sagt, MÅNGA och inte några fina spetts eller silkes. Nej här gäller rejäla bomullstrosor, sådana du faktiskt är beredd att slänga efter BB vistelsen. Man blöder nämligen oftast igenom (även de största bindorna) och då är trosorna mer eller mindre förstörda. Och då gäller det att ha med sig ombyte, om man inte vill ta på sig blodiga trosor igen!

 

Mjukt toapapper:
Lambi extra mjukt eller vad det nu kan tänkas heta. Hett tips! Spricker man så vill man INTE torka sig med sjukhuspappret.

 

Bärbara datorn:
Egentligen tycker jag att den är lite onödig. Men det är så att våran kamera bara går att ladda via datorn så den får helt enkelt komma med.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback