järnvärdet

2009-05-04 @ 12:52:00 Permalink Gravid med Krabaten Kommentarer (1) Trackbacks ()

För det första så vill jag varna känsliga läser. Detta inlägg handlar lite om förlossningar och saker som händer med kroppen efteråt.

 

Eftersom jag nu börja närma mig slutet av min graviditet så har jag börjat fundera en del på förlossningen. Och eftersom jag redan fött ett barn så vet jag ju (på ett ungefär) vad jag har att vänta. Jag upplevde min förlossning med tösan som fantastisk. Allt det som var jobbigt var sådant som hände efter att hon kommit ut. Moderkakan vill inte lossna vilket stressade mig, stygnen gjorde SKIT ONT och dessutom blödde jag rätt mkt och det gjorde att jag blev väldigt trött.

Egentligen finns det inte så där jätte mkt jag kan göra åt de två första sakerna. Däremot kan jag försöka förebygga den där tröttheten genom att få upp mitt järnvärde (utifall att jag skulle blöda så där mkt igen). Och även om jag inte blöder så mkt under förlossningen så har man ju avslaget att tänka på (för er som inte vet så blöder man ett X antal veckor/månder efter förlossningen. Och under de första dagarna blöder man rejält, tänk rejäl mens x 3. Ungefär ” ge mig en blöja, bindor räcker inte till!).

Så det börjar alltså bli dags att bygga upp järn(och vitamin)värdet.

 

Efter en del surfande så kom jag fram till följande:

 

Några järnrika matkombinationer:

  • Köttfärssås, spaghetti, paprika.
  • Köttgryta, potatis, brysselkål
  • Blodpudding, bacon, vitkålssallad.
  • Svamp - och levergryta*, ris, broccoli
  • Hamburgare med bröd, tomat, sallad, apelsinjuice
  • Stekt kotlett, kokt potatis, skysås, broccoli.
  • Rostbiff, potatissallad, tomatsallad.
  • Lammkotletter, ratatouille, bakad potatis.
  • Stekt biff i ciabattabröd, tomat, paprika, lök.
  • Wokad lövbiff med paprika, purjolök, ris.

Avsluta med en C-vitaminrik frukt.

* Gravida kvinnor bör undvika lever p.g.a. högt A-vitamininnehåll. Leverpastej kan däremot ätas i normal omfattning.

 

Lite fler tips:

  • Ät C-vitaminrika grönsaker, frukt och bär till varje måltid.
  • Ät kött i någon form, helst varje dag.
  • Omfördela dryckerna om du har svårt att få i dig tillräckligt järn. Drick mjölk, kaffe eller te till frukosten och mellanmål, hellre än till de lagade måltiderna.
  • Gör som förr i tiden - använd järngryta och gjutjärnspanna i matlagningen. Något syrligt till exempel tomatpuré eller vinäger löser ut järnet.

 

Det låter ju inte allt för svårt!


Kommentarer

Postat av: Strumpan & Co

Jag avskydde järntabletterna jag fick under graviditeten. Åt istället vanliga Mitt Val-kvinna och drack "järnjuice" - _17583.aspx" rel="nofollow">http://www3.arla.se/Default_17583.aspx. Ett glas om dagen. Jag hade riktigt bra järnvärden.

2009-05-04 @ 15:29:50
URL: http://sandlada.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback