adventskalendet

2009-11-05 @ 10:06:06 Permalink att vara mamma Kommentarer (0) Trackbacks ()

Det här blir tösans tredje jul. Kan ni tänka er? Det är ju helt otroligt! Hon börjar ju blir min stora tjej.
Så i år ska hon få en adventskalender. Fast der blir ingen vanligt, traditionell, grej. Nej det blir mer en… en… aktiveringskalender kanske vi skulle kunna kalla det, i brist på bättre ord.
Idén är väl nästan den samma. Varje morgon/förmiddag/eftermiddag (när det nu blir, antagligen efter lunch någon gång) så får tösan kika i sin julstrumpa och se om de har dykt upp nå nytt för dagen. Jag väljer att ha en julstrumpa då jag tror tösan skulle ha lite svårt att hålla fingrarna i styr om man hävde upp allt på en gång. Hon är ju trotts allt bara tre och de där med impulskontroll är väl inte jätte utvecklat ännu. Så för att slippa bråk så använder vi julstrumpan! När man har småbarn ska man undvika situationer som man VET att leder till bråk.
Ja nå hur som helst så kommer vi GÖRA någonting varje dag, istället för att hon får en massa skrot.  Den första dec kommer vi baka pepparkakor. Då kommer ja slå in någon pepparkaksform och ett förkläde (om jag nu någonsin kommer få klart det, hade tänkt sy ett själv).  
Den andra är fortfarande tom. Någon som har något förslag?
Den sjätte ska vi julpynta (ja vi är tidiga med pyntet i den här lägenheten!).
Den 15:e ska vi måla julteckningar med fingerfärg.
Den 21:a ska vi bygga snögubbar.
och så vidare. Ni fattar va? Jag tror de kommer bli hur bra som helst.

Krabaten är tyvärr för lite för att kunna haka på. Han får snällt vänta ett år eller två.
Han växer fort. Och stark har han blivit. Och han har börjat ”prata” väldigt mkt.
Snart är han lika stor som storasyster ;)



förbereder sig inför julen, haha



myser med pappa



mina älskade

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback