julstädningen är äntligen klar!

2009-11-28 @ 12:47:35 Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()

Just nu jäser bröddegen så jag passa på att skriva några rader.

Nu är julstädandet mer eller mindre klart. Resten får vara ;) haha. Nej men vi har inte frostat av frysen ännu men vi inväntar RIKTIGA minusgrader så vi kan slänga ut maten på balkongen medan vi gör de. Och vi får nog, tyvärr, vänta ett tag till.

Stjärnorna och adventsljusstakarna har kommit upp igår. En dag tidigare än tänkt. Men goben och tösan kunde inte vänta.
Idag ska jag stryka gardiner och lite dukar. Sedan borde jag ta mig ner på stan och köpa mossa och sånt. Måste ju få klart allt så vi kan tända första ljuset imorgon!


kanske bäst att dra fram strykbrädan. Jupp.

Den här låten sjunger vi ett X antal gånge per dag här hemma, min och tösans favorit:


Midnatt råder, tyst det är i husen, tyst i husen.

Alla sova, släckta äro ljusen, äro ljusen.

Tipp, tapp, tipp, tapp,

tippetippe, tipp, tapp,

tipp, tipp, tapp.

 

 

Se, då krypa tomtar upp ur vrårna, upp ur vrårna.

Lyssna, speja, trippa fram på tårna, fram på tårna.

Tipp, tapp ......

 

 

Snälla folket låtit maten rara, maten rara

stå på bordet åt en tomteskara, tomteskara.

Tipp, tapp ......

 

 

Hur de mysa, hoppa upp bland faten, upp bland faten,

tissla, tassla: "God är julemate!",julematen!

Tipp, tapp ...

 

 

Gröt och skinka, lilla äppelbiten!, äppelbiten!

Tänk, så rart det smakar Nisse liten, Nisse liten!

Tipp, tapp ...

 

 

Nu till lekar ! Glada skrattet klinga, skrattet klingar,

runt om granen skaran muntert svingar, muntert svingar.

Tipp, tapp ...

 

 

Natten lider. Snart små tomtar snälla, tomtar snälla

kvickt och näpet allt i ordning ställa, ordning ställa.

Tipp, tapp ...

 

 

Sedan åter in i tysta vrårna, tysta vrårna

tomteskaran tassar nätt på tårna, nätt på tårna.

Tipp, tapp ...


Kommentarer

Postat av: Elin

Vilken tid var dopet på lör??

2009-11-28 @ 14:50:56
URL: http://gaffelnasa.blogg.se/

Postat av: tessan

oj vad fin din sida är!! HUr har du gjort den!! :-) jag skulle själv behöva lite nytt och snyggt på min blogg :-)/tessan

2009-11-28 @ 18:07:35
URL: http://dreams--and--reality.blogspot.com/

Postat av: Elin

Ok, kl 12. Ska lägga det på minnet ;) Funderar på att skaffa barnvakt & komma "ut" med er/ iaf ta mig ett par öl med er allesammans, men det är poker SM den dagen också.



Tror det börjar kl 18, måst kika :)

2009-11-28 @ 18:24:02
URL: http://gaffelnasa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback