aktivitetskalendern

2010-12-06 @ 20:12:07 Permalink att vara mamma Kommentarer (0) Trackbacks ()


Aktivitetskalender fortsätter och idag fick ungarna någonting som nosar i prylhysterins fotspår. Det fick en minijulgran med mini-disco-julgarns-kulor.  
Jag hade själv en sådan när jag var liten och den var väldigt, väldigt uppskattad. Så när jag hittade en på rusta så kunde jag inte motstå. Nu står den där på rummet, pyntad av barnen och är alldeles, alldeles … ja den ser ut att vara pyntad av två småbarn :D

Anledning till hela ”aktivitetskalendern” är ju att vägra prylhysterin. Istället för att kiddsen får skräp i 24 dagar hittar vi på saker med dem. Detta körde vi med tösan förra året och det var väldigt uppskattat.
Tösan och Bobo har sina julstrumpor och i dem finns ledtrådar för vad dagens aktivitet är. En pepparkaksform för dagen då vi bakar pepparkakor. En yllestumpa för dagen då vi ska ut och åka pulka. En bok för dagen då vi ska läsa. En julgranskula för dagen då vi ska pynta granen. Och så vidare.
Det hela blir lite utav en ”win-win” situation. Hälften av det vi gör är sådant vi endå hade gjort. Pynta, klä granen, baka pepparkakor, knåda lussekatter och pyssla hör julen till. Då kan man lika passa på att utnyttja tillfällena och göra det tillsammans med dem som betyder någonting för en.  
Idag var min kusin, som jag nämnde tidigare, här och hjälpte till med minigranen. Imorgon kommer Frida och hennes son hit och ser polar expressen (morgondagens aktivitet) och senare i veckan kommer syster med familj hit och bakar pepparkakor med oss. Delad glädje är dubbel glädje!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback