Du gamla, du fria

2010-07-30 @ 09:13:18 Permalink att vara mamma Kommentarer (2) Trackbacks ()

Efter att ha läst en del klagomål om att man inte sjunger Sveriges nationalsång på skolorna idag så kan jag inte låta bli att fundera på två saker:

1. Varför är det så viktigt att man sjunger just den sången på skolorna, duger det inte lika bra att ta i för full hals hemma på nationaldagen, midsommarafton eller en helt vanlig onsdag?

2. Kan ni ens Sveriges nationalsång?  

Jag antar att det är fördomar från min sida men någonting säger mig att majoriteten av alla som klagar inte ens kan hela nationalsången själv utan anser att det är skolornas ansvar att lära barnen allt. Dessa människor klagar bara för att klaga och är antagligen främlingsfientliga, lite så där i smyg.


Jag kan inte låta bli att ställa mig frågan: Varför är det skolans ansvar att lära era barn den sången?
I skolan anser jag att våra små ska lära sig skriva, läsa och räkna. I lite högre årskurser tillkommer andra språk, geografi, naturkunskap, samhällskunskap mm.  Vill man att de ska uppleva svensk, eller utländsk, kultur så tycker jag att den ”undervisningen” ska ske via hemmet. Det ansvaret borde ligga på föräldrarna och det sociala kontaktnätet. Det är ju ett ypperligt tillfälle för hela familjen att samlas och umgås. Se på ”Emil i Lönneberga”, sjung nationalsången på nationaldagen, pynta granen och sjung klassiker som ”räven raska över isen” på julafton, klä en midsommarstång och dansa runt till ”små grodorna” under midsommarafton. Dessa saker hör familjen till, de ska vara fina stunder tillsammans med nära och kära!  
Observera att det är skillnad på religion, så som kristendom och Islam som ska ingå i skolundervisningen, och kultur. Exempel: Den blomstertid nu kommer är en psalm – Det är en del av den kristna religionen. Du gamla du fria är en nationalsång – Det är en del av den svenska kulturen.

Till sist vill jag bara tillägga: Nej jag har ingenting emot den svenska nationalsången, eller att den sjungs under skoltid för att fira olika högtider/händelser. Jag förstår bara inte varför det är en så jävla big deal för så många.
Var glada för att era barn lär sig skriva och räkna och lär dem allt de behöver kunna om den svenska kulturen hemma!

Och här kommer nationalsången för er som behöver friska upp minnet lite. Kan ju erkänna att jag kunde de två första verserna utantill. Och de två sista raderna. Inte så illa pinkat.

 

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

 

 


Kommentarer

Postat av: En annan mamma

Ja, whats´s the big deal?

Håller verkligen med dig.

Jag menar vi behöver ju inte fira julafton heller.

Varför ska vi vara lediga då för?

Det är ju inte alla religioner som är det ju.

Inte alla som firar julafton.

Alla äter inte skinka.

Desutom Kalle anka!

Vilken tradition!

Jisses, strunta i det.

Lägg ned hela skiten.



Och varför, varför är vi lediga 1:a maj för?



Och nyårsafton varför ska den firas 31/12 för?

Jag menar vi kan väl växla mellan kinesiska nyåret och andra nyår ju.



Traditioner är till för att brytas.

Eller?

Och det är ju bara familjernas ansvar att barnen lär sig något eller hur?



Lycka till!

2010-08-15 @ 10:59:58

Postat av: En annan mamma igen

Dessutom så ingår undervisning om de olika religionerna i skolornas läroplan.

Tack och lov.

2010-08-15 @ 11:03:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback