Jag lär mig

2010-03-14 @ 19:40:00 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()



Nu har jag äntligen förstått att k-värdet -2 innebär att
linjen faller 2 enheter i y-led för varje enhet man går fram i x-led


Jag har även lärt mig att formulera hur man löser ett ekvationssystem istället för att bara lösa det.
"Att lösa ett ekvationssystem innebär att man söker ekvationernas gemensamma lösning"


Dessutom har jag lyckats lösa följande uppgift:

"En lastbil är lastad med lådor av två slag. Lasten väger 3810 kg och dess volym är 4000 liter.
En liten låda väger 30 kg och rymmer 25 liter
En stor låda väger 50 kg och rymmer 60 liter
Hur många små och hur många stora lådor består lasten av?"


Det känns bra.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback