matematik VS naturkunskap

2010-03-31 @ 07:32:47 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Jag har alltid trott att matematiken skulle vara den svåra biten. Naturkunskap är, enligt mig, intressant och någorlunda logiskt. Till skillnad från matten.
Men tydligen hade jag fel!
Nu när jag har suttit här hos mamma med barnen har jag insett att matematiken är mkt lättare att hantera.


Jag menar du får en uppgift, låt oss säga ”Lös ut y (y+1)^2-2y(y+1)(y-1)=19-y+2)^2”
Ok, inga problem. Vi börjar med att skriva upp talet i häftet.

(y+1)^2-2y(y+1)(y-1)=19-(y+2)^2
Medan jag skrivit upp det har tösan hunnit komma till mig och bett om mjölk minst tre ggr


Vi fortsätter med att höja upp allt till tå och multiplicera parenteserna med varandra
(y^2+2y*y*1+1^2)-2(y^2-1)=19-(y^2+2*y*2+2^2)
Avbrott för mjölkhämtning


Vi fortsätter med att multiplicera in de som ska multipliceras in i parenteserna och även förenkla inne i dem

(y^2+2y+1)-(2y^2-2)=19-(y^2+4y+4)
Ett till avbrott. Denna gången för att trösta bobo som slagit huvudet under sin vilda upptäcktsfärd.


Tillbaka till ekvationen och nu är det dags att ta bort parenteserna.
y^2+2y+1-2y^2+2=19-4-1-2
”mamma, mamma jag vill ha mera mjölk!”
”nej, ingen mera mjölk nu”
”joooooooo”


Nu flyttar vi över alla y till ena sidan och alla siffror till den andra
y^2-2y^2+y^2+2y+4y=19-4-1-2
”uäääää, uäääää, UÄÄÄÄ” snällaste mummu tar sitt barnbarn tills jag blivit klar med ekvationen.


Dags att räkna ihop allt
6y=12
Klart y=2


Även om det är något frustrerande så går det. Det är ”bara” siffror. Man kan lätt lämna och komma tillbaka utan att tappa bort sig totalt.
Tänk er samma situation men byt ut ekvationen mot en förklaring för vad en dipol är. Inte lika lätt. Även om förklaringen i sig inte är så svår så är det, enligt mig, fruktansvärt svårt att förstå när man blir avbruten i var och varannan mening!

 

Missförstå mig inte. Jag tycker om naturkunskap. Antagligen lite mer än matematiken. Men jag har börjat inse att matematiken inte alls var så svår som jag trodde den skulle vara.


VS




Kommentarer

Postat av: Isabelle

Alltså jag må vara världens hillbilly men jag fattar inte hur du fattar det där haha, du gör det bra :).

2010-04-01 @ 01:14:27
URL: http://belah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback