Algers pigment och höstlöv - hjälp!

2010-10-12 @ 20:26:19 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Postasde på pluggakuten och kan väl lika fråga här också:

Jag har fått instuderingsuppgifter inför ett prov i systematik och ekologi.
I en av punkterna står det ”Algers utbredning: ljuset och pigmenten. Koppla till växternas användning av pigment om hösten”
Jag hoppade in i klassen lite senare och har missat några lektioner. Antagligen har jag missat den där detta gås igenom och det står inte så mkt om de i boken.  Så nu behöver jag lite hjälp och förklaringar.

Jag vet att algerna innehåller olika pigment och på så vis kan leva olika djupt.
Grönalger innehåller väl mest klorofyll och lever närmast ytan där ljuset är minst filtrerat.
Brunalger innehåller mkt xantofyll och klarar sig lite längre ner.
Rödalger innehåller något annat pigment som gör att de kan ta vara på de lilla ljus som kommer längst ner.

Så jag tänker: På hösten blir det mörkt. Kanske händer det någonting med våglängderna på ljuset eller så filtreras det på något sätt vilket leder till att löven producerar mer xantofyll eller något annat pigment för att kunna få en effektivare fotosyntes.

Är jag helt ute och cyklar här? Vad är det min lärare menar?

Kommentarer

Postat av: tessan

oj jösses, beundrar dig som förstår det där mer eller mindre. En annan sitter och förstår inget av det du skrivit :P

2010-10-13 @ 18:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback