Jag lär mig

2011-11-04 @ 06:55:23 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

God morgon gott folk. Idag känner jag mig lite halvdöd. Okej, det var kanske en överdrift men jag känner mig helt klart seg och sliten. Den mjuka sängen och det varma täcket ville inte släppa greppet imorse. Nu sitter jag här med en kaffekopp i hopp om att piggna till.
Dagens plan är att ta sig ner till skolan. Där väntar den sista labben och sedan mer tentaplugg.

Igår samlades ett gäng från klassen på skolan för att plugga tillsammans. Det var väldigt trevligt och väldigt givande. Efter att jag kommit hem kring 17-tiden satte jag mig med de kemiska beräkningarna. I början, när vi för första gången blev introducerade för mol, massa och substansmängder, trodde jag att jag skulle halvdö. Hamna i koma eller åtminstone lägga mig i fosterställning och grina. Ungefär så svårt upplevde jag dessa beräkningar.  Det var inte logiskt att 2 mol + 3 mol kunde vara ekvivalent med 1 mol! Det är faktiskt lite svårt att greppa idag också då det går emot allt vi lärt oss i matematiken men jag kan acceptera det och jag kan använda det. Det har fallit på plats och jag körde igenom (så gott som) alla rekommenderade uppgifter för detta kapitel och jag fick alla rätt!


Här sitter jag med de kemiska beräkningarna

Idag ska jag fortsätta bråka med sammansatta joner, och då framförallt med allt som slutar på -atjon. Jag har inga problem med att förstå uppbyggnaden som så. Problemet är att memorera uppbyggnaden och laddningen.


Kom ihåg och memorera lappar på kylen



Det blir nog en promenad till skolan idag. Vanligtvis åker jag buss när jag är själv men idag känner jag att den friska luften skulle göra gott.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback