Böcker

2011-10-07 @ 09:46:39 Permalink film och böcker Kommentarer (0) Trackbacks ()

Så här på höstkanten blir jag alltid så sugen på att läsa! Tyvärr har jag lite dåligt med (icke studie)litteratur här hemma just nu.
Det är så roligt att surfa in på adlibris och se sig omkring. Önskelistan brukar bli rätt lång.
Just nu önskar jag mig dessa:

En bok som fått mkt uppmärksamhet och som jag hört mkt gott om. Filmen är på väg och innan vi ser den hoppas jag på att hinna läsa boken. Jag tror den förtjänar att bli läst på engelska.


Fjordo Dostojvskis Spelare. Jag läste brott och straff för något tag sedan och uppskattade boken och nu är jag intresserad av att se vad med denna omtalade författare har att erbjuda. Men jag tror han böcker är bäst att läsa på svenska, i alla fall för mig!


Förvandlingen av Franz Kafka. En av tidernas mest kända och prisade noveller.
Självklart vill jag läsa den!


När jag studerade Svenska b på komvux kom jag återigen i kontakt med Edgar Allan Poe och insåg att hans noveller helt enkelt är värda att läsa. Tyvärr hann jag inte med så många, men jag vill läsa mer. Ett samlat verk skulle helt klart få en plats i min bokhylla!

Jag önskar förbättra mina kunskaper i det finska språket och vad vore då bättre än att faktiskt läsa? Twillight serien känns lagom ambitiös, speciellt m ed tanke på att jag avverkat den på svenska. Det kan vara bra att ha ett hum om vad boken handlar om när man läser den på ett ”nytt” språk.


Nelson Mandela - Samtal med mig själv
Jag läser sälla memoarer eller biografier men det finns människor jag önskar att jag hade en bättre bild av.


Einstein av Walter isaacson
När jag studerade på komvux brukade jag smita ner till biblioteket på rasterna. Jag satte mig ner med denna bok några gånger men hann knappt påbörja den. En dag hoppas jag hinna både påbörja och avsluta den!

-------------------------------------------------
Det finns en hel del facklitteratur som intresserar mig men som jag inte orkar skriva så många rader om. Här följer lite random titlar och författare:


Den stora planen av Stephen Hawking


Om artens uppkomst Charles Darwin


Gryning över kalahari - Lasse Berg



Nästan all om människan . Johan Frostegård



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback