Sjukstuga

2012-05-11 @ 09:35:00 Permalink att vara mamma Kommentarer (1) Trackbacks ()

Barnen är sjuka. De är smittade av varicella.
varicella:
är en mycket smittsam sjukdom orsakad av varicella zoster-virus. Man drar på sig smittan genom kroppskontakt men viruset kan också vara luftburet (droppsmitta).
Inkubationstiden är mellan 2-3 veckor. Spädbarn anses dock ha en medfött immunitet upp till 6 månaders ålder, om modern drabbats av viruset.
Vissa läkemedel bör undvikas då de finns riks för infektion i huden. Undvik läkemedel som innehåller ibuprofen, diklofenak, naproxen, acetylsalicylsyra, ketoprofen eller nabumeton.

Någon som litstat ut sjukdomens triviala namn? 3 poäng till er!
Om inte så fortsätt läs:

Efter avslutad sjukdom anses man vara immun, men det är en sanning med modifikation. Immunförsvarets minneceller har en begränsad livslängd och de gör att man kan få en sekundär infektion. Denna yttrar sig dock på ett annat sätt och är alltså inte samma sjukdom som man haft tidigare. 

Någon som har listat ut det triviala namnet ännu? 2 poäng till er!
Om inte så får kan ni få lite fler ledtrådar.

Detta virus angriper ofta barn och det anses vara fördelaktigt att smittas under bandomen då sjukdomsförloppet blir svårare ju äldre man blir.
Symptomen är feber, huvudvär, tröthet, vätskefyllda blåsor på huvud, bål, händer och fötter. De kan även förkomma på slemhinnorna, munhålan och könsorganet.




Jag antar att de flesta har listat ut att de rör sig om helt vanliga vattkoppor. 1 poäng till er!
Allmäntillståndet i hushållet är helt ok. De leks och tittas på tv. Själv stannar jag hemma från dagens matematiklektion för att övervaka situatuinen. Och för att jag är lat. Och för att min näsa rinner. Och för att jag är så jäkla super-bra då jag gjort alla dagens uppgifter igår! Jag älskar primitiva funktioner.

Kommentarer

Postat av: Malin

3 poäng: Vattkoppor :) Nu ska jag bara bläddra ner och läsa vidare och se om jag hade rätt, pinsamt om jag har fel! :)

2012-05-11 @ 11:10:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback